Reflektion

Jaha...en sak som jag ofta reflekterat över och tänkt på när en ser vissa program är amerikanska ungdomar vs svenska. Ofta när de amerikanska ungdomarna blir intervjuade så säger de ofta " Det här gör jag för mina föräldrar, eller min förälder. Jag tackar hen för allt och att hen gjorde det hen kunde för mig och jag vill göra hen stolt över mig. Detta är mitt tack till min förälder.
Jag tror aldrig att jag har sett någon svensk ungdom som sagt detta i tv eller liknande, eller är det att jag aldrig har sett dessa program eller? Om jag har rätt i detta så undrar jag varför det är så. Har våra ungdomar det så förspänt och förväntar sig att så ska det vara? Du är min förälder så därför ska du....osv...inser de tacksamhet? Vissa saker är inte självklara bara för att någon är förälder. Det finns föräldrar som även här har två jobb, eller sliter ut sig, en del är sjuka och tar ändå hand om sina barn efter bästa förmåga men jag tycker inte att ungdomarna är tacksamma. Jag har hört flera säger att det är f-n en förälders uppgift att göra det. Och ja, det kan jag till viss mån hålla med om. Men å andra sidan så tycker jag att det är inget fel på att vara tacksam. Det fordras mycket. Skiljer sig de svenska från exempelvis de amerikanska? 
Något får gärna komma med input i detta.

Kram till alla föräldrar och ungdomar! <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0