Rund = kramgod?

Läser ofta att kvinnor skriver om sig själva eller ibland hur män beskriver kvinnan...."lagom rund och kramgod"....what´s that about? Är man inte rund så är man inte kramgod? Jag vet att jag skulle kunna dra detta till det extrema men tror inte att jag orkar.

Jag har aldrig varit rund, har ofta hört just "vad smal du är!" (då i negativ klang), sedan kommer då den positiva klangen: " du kan ju ha vad som helst i klädväg när du är så smal, du bär ju upp kläderna och kommer i dem" Tillåt mig att småle eller skratta. Min sjukgymnast som känner min kropp sedan länge frågade mig omgående: Är det kvinnor som fäller dessa kommentarer? Jag svarade: Ja. Svaret på detta är nästan så enkelt så jag skriver inte ut det.

Jag är sååå trött på detta utseendefixerade samhälle så jag nästan spyr över det. Tjock, smal, lagom, ful/snygg( i vems ögon?) Vem sätter normerna? Vi själva många gånger då vi uppenbarligen köper och tar till oss det affärer och media strör över oss.

Sedan ungefär ca 25 år tillbaka i tiden började jag så smått att säga ifrån angående det här. Nej, det är inte ok att du tilltalar mig på det här sättet. Vi går ju aldrig fram till någon som är överviktig och konstaterar faktum...vad tjock du är!! Det är inte ok! ( Och det med all rätta) Varför anser så många då att det är ok att kommentera att någon är smal? Det är inte ok, du överskrider samma gräns som när det gäller en överviktig. Jag trivs bra med mig själv, är det så jävla illa?

Kan vi inte låta varandras utseende vara? Hur vi ser ut och hur vi klär oss. Många är otroligt snabba med att kommentera folks utseende eller klädsel. I det stora hela så undrar jag om det spelar någon roll. Jag tror inte det. Har människan en vacker insida så spelar inget annat någon roll. Och även om nu människan INTE har en vacker insida så är det ändå det du pratar om i slutändan, inte tjock/smal, ful/snygg eller klädsel. Du glömmer aldrig en människas sätt.

Vi värderar människor utifrån vad hon har på sig eller vad en människa äger. Hur sjukt är inte detta? En människas värde ligger inte i materiella ägodelar, vilket många av oss luras att tro. Vem styr våra liv? Jag ska använda mig av ett ord som min äldsta dotter använde i ett sammanhang i Thailand...BRYT!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0